05 marca 2014

Dieta DASH

Z dostępem do informacji na temat tej diety nie ma najmniejszego nawet problemu. Po wpisaniu  frazy „dieta dash” mi w pierwszej kolejności pojawił się dokument PDF ze strony Akademii Diabetologii, a zaraz potem strona poświęcona tylko tej diecie. Problemem jest raczej to, że mało kto wie że taka dieta w ogóle istnieje i dlatego nawet nie szuka informacji.
Ja postaram się zacząć temat, przedstawić go w pigułce i odeślę na odpowiednie strony.
Dieta DASH to jedyna dieta, której działanie zapobiegające nadciśnieniu tętniczemu zostało udowodnione medycznie. Natomiast jest również zalecana osobom cierpiącym na miażdżycę, cukrzycę lub otyłość.
Właściwie nie jest to dosłownie „dieta”. Program żywieniowy lub styl odżywiania to lepsze określenia. Poza tym, że obniża ciśnienie, to jest również elementem profilaktyki.
Dash normalizuje także masę ciała, więc może stosowana być jako bezpieczna dieta odchudzająca u osób z otyłością.
Kilka słów o głównych założeniach diety dash.
  • Nabiał to nie tylko źródło wapnia, ale także wielu innych potrzebnych nam elementów, więc nie rezygnujmy z produktów mlecznych w dorosłym życiu.
  • Orzechy wzmacniają serce, wykorzystajmy to.
  • Po co szprycować się witaminami w tabletkach. Jeżeli mamy ich całe mnóstwo w owocach i warzywach?
  • Produkty pełnoziarniste i zbożowe są mega ważne w naszej diecie.
  • Ryby! Same ryby już mają właściwości zapobiegające miażdżycy. Są cennym źródłem kwasów omega-3, powinniśmy spożywać ryby minimum dwa razy w tygodniu.
  • Należy ograniczyć sól, ponieważ to ona bardzo mocno podwyższa ciśnienie. A w dzisiejszych czasach wszystko jest już tak naładowane solą, że nie powinniśmy nic już dosalać.
  • Trzeba pić! Około 1,5 litra..no właśnie, czego? Wody? Ile można? Nie musi to być koniecznie woda, ale dobrze, by nie była to też kawa ani mocna herbata, ale na przykład soki owocowe.
  • I nie muszę chyba wspominać o odstawieniu alkoholu i papierosów prawda?
Już po dwóch tygodniach przestrzegania tej diety można zauważyć efekty takie jak obniżenie ciśnienia. Na utratę wagi trzeba poczekać troszkę dłużej, podobnie jak na uregulowanie gospodarki insulinowej.
Istotne jest też to, że nie trzeba rezygnować ze słodkości.
Poniżej podaję link do fantastycznego dokumentu, który zawiera wiele praktycznych informacji min. o konkretnych produktach. I przede wszystkim można się z niego dowiedzieć o wiele więcej niż z mojej krótkiej notki.
Bardzo mocno zachęcam do bliższego zapoznania się dietą DASH.

4 komentarze:

  1. Nie muszę chyba mówić jak cieszę się z tego postu :):)
    Zagłębiam się w lekturze!
    Dziękuję:*

    OdpowiedzUsuń
  2. zaraz sobie poczytam pdf, który podałaś. Ale tak się zastanawiam, że przecież wszystko co wypisałaś to podstawa każdej zdrowej diety. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. No właśnie, każdej zdrowej diety, to się zgadza, różnica wydaje mi się, że jest taka, że to nie jest dieta trwająca np. miesiąc, a potem można sobie odpuścić, tu chodzi o to, żeby cały czas stosować takie odżywianie się. I dzięki stosowaniu się do takich zaleceń pozwala na to, by nie odmawiać sobie na drobne słodkie, czy po prostu bardziej kaloryczne potrawy czasami. Chodzi tak naprawdę o wyrobienie sobie zdrowych nawyków żywieniowych. Choć brzmi to faktycznie banalnie.

    OdpowiedzUsuń

Komentarze obraźliwe oraz spam nie są mile widziane, natomiast za wszystkie pozostałe bardzo dziękuję;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...