04 września 2013

Sok z owoców czarnego bzu

Robiłam wczoraj sok z czarnego bzu. Od dawna już słyszałam o jego pozytywnych właściwościach, ale wiem też, że zawiera w sobie trującą sambunigrynę (i podobne jej substancje). Nie wiedziałam, jak się tego dziadostwa pozbyć, zwłaszcza że w internecie co strona to inna opinia i inny sposób.

Posłuchałam jednak w końcu mojej cioci, która kiedyś swoim dzieciakom bardzo często robiła taki sok (dodam, że kuzyni żyją i mają się świetnie).

Zatem mój sposób na sok z owoców czarnego bzu jest taki;

Dojrzałe, czyli mięciutkie jagódki czarnego bzu wrzuciłam do garnuszka i zasypałam cukrem i odstawiam na około godzinkę, tak by puściły sok. Następnie stawiam na średnim gazie, mieszając cały czas do całkowitego rozpuszczenia cukru, a gdy już to nastąpi odstawiam garnuszek na maleńki gaz, tak by sok mi się delikatnie bulbał przez około godzinę. Potem na gorącą zalewam do słoików, dzięki czemu nie wymagają już pasteryzacji.

Mojej cioci sok smakował tak bardzo, że od razu do synowej powiedziała, że ma dać go jej maluszkowi, a to dla mnie oznaka dużego zaufania.

I już szykuję się do robienia kolejnej partii przetworów z czarnego bzu, ale już teraz wzbogacona o odrobinę doświadczenia zmodyfikuję przepis i zanim zasypię owoce cukrem, to je rozgniotę, ponieważ sok który zrobiłam był bardzo słodki, a jagódki bzu, które rozgryzałam były w środku odrobinę kwaśne.

Po ugotowaniu soku, a właściwie syropu odsączę owoce i z nich zrobię dżem. Należy dodać do oddzielonych już od soku owoców jeszcze trochę cukru i przez trzy dni gotować, mieszając koniecznie drewnianą łyżką. Tak mówi ciocia, a jak pisałam już wcześniej ona ma doświadczenie.

sok z czarnego bzu


Dodam jeszcze, że sok piłam ja, mama, moja ciocia, mój facet i małe dziecko i wszyscy czują się świetnie.

Trzymajcie się ciepło:)

6 komentarzy:

  1. O super, ja przez rok pisałam na interii, ale też się przeniosłam na blogspot i jestem z tego powodu bardzo zadowolona, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja słyszałam, że owoce bzu jak i jarzębiny przed obróbką należy koniecznie przemrozić

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. nie gotujcie soków zadnych bo stracą witaminy ,tylko tak podgrzac żeby nie zagotowac , i gorące przewrócic dnem żeby nie pasteryzowac .Wiesia

    OdpowiedzUsuń
  4. nie gotujcie soków zadnych bo stracą witaminy ,tylko tak podgrzac żeby nie zagotowac , i gorące przewrócic dnem żeby nie pasteryzowac .Wiesia

    OdpowiedzUsuń
  5. jakie zastosowałaś proporcje owoców do cukru?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sypałam cukier "na oko", jak zwykle, Ale jak już owoce były w niedużym garnuszku, to zasypałam je cukrem, tak że były całkowicie przykryte. Ale do czarnego bzu nie trzeba sypać dużo cukru, bo sam w sobie jest bardzo słodki.

      Usuń

Wasze komentarze sprawiają mi OGROMNĄ frajdę, więc jeśli tu jesteś Drogi Czytelniku, to zostaw proszę ślad po sobie, będzie mi bardzo miło:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...